توسعه روستایی
رضا نوروزی اجیرلو؛ مسلم سلیمانپور؛ محمدکریم رئیسی؛ جواد اصغری راد
چکیده
امروزه نیاز فزاینده به کارآفرینی روستایی جهت ایجاد فرصت های شغلی زیاد برای روستاییان بیش از گذشته احساس می شود. که مىتوانند در افزایش تولید، ارتقاى سطح درآمد و بهبود وضعیت اجتماعى مردم مؤثر باشند.پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی موانع و مشکلات توسعه کارآفرینی روستایی در شرکت های تعاونی و کشاورزی انجام گردید. تحقیق به صورت کیفی و با ...
بیشتر
امروزه نیاز فزاینده به کارآفرینی روستایی جهت ایجاد فرصت های شغلی زیاد برای روستاییان بیش از گذشته احساس می شود. که مىتوانند در افزایش تولید، ارتقاى سطح درآمد و بهبود وضعیت اجتماعى مردم مؤثر باشند.پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی موانع و مشکلات توسعه کارآفرینی روستایی در شرکت های تعاونی و کشاورزی انجام گردید. تحقیق به صورت کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان کارآفرین شرکت های تعاونی و کشاورزی در سال 1401 میباشند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 25 نفر تا حد رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شدند و جهت گردآوری دادهها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و جهت آنالیز دادهها از روش تحلیل پدیدارشناسی اسمیت و همکاران استفاده گردید.بر اساس تجزیهوتحلیل دادهها، درمجموع 105 مضمون، 12 مضمون فرعی و 5 مضمون اصلی، استخراج و طبقهبندی شدند. این پژوهش تلاش میکند تا مشکلات و چالشهای پتانسیل کارآفرینی روستایی را کشف کند که هدف این مقاله بر شناسایی مشکلات مختلف مرتبط با کارآفرینی روستایی تمرکز دارد. نتایج بیانگر آن بودند که موانع و مشکلات توسعه کارآفرینی روستایی در شرکت های تعاونی و کشاورزی مشتمل بر تمهای فرهنگ، ساختار سازمانی، حمایت های کارآفرینی، ساختار کارآفرینی و مدیریت بود. مدیران شرکت های تعاونی و کشاورزی بایستی سطح دانش و مهارت های مدیریت خود را با شرکت در کارگاه ها و سمینارها افزایش دهند. چرا که این مهارت ها باعث افزایش عملکرد کلی شرکت های تعاونی و کشاورزی می شود.